петък, 3 октомври 2014 г.

Моите цитати от "Кафка на плажа" на Харуки Мураками

Трудно е да говориш за такава книга. Многолика, същевременно обединена, витална, магична, грабваща и непускаща. Това е "Кафка на плажа". Харуки Мураками не ми беше известен. Някой просто ми препоръча книгата. Странна е, определено. Не е просто възприемаща се и всеки би имал различно мнение. Такива книги ми харесват, чиито мнения биха били толкова, колкото и самите коментатори. "Кафка на плажа" ме завладя и ми зададе много въпроси. На някои от тях ми отговори, за други - само загатна. След прочит на дадена книга много важно е след като затвориш последната страница какво ще си кажеш. Точно тогава си казах - хареса ми. Което е достатъчно. Ето и моментите от "Кафка на плажа" на Харуки Мураками, на които спирах:

1. Знанията и уменията, които ти втълпяват в училище, надали ще са ти особено полезни в живота, бъди сигурен. Няма какво да се заблуждаваме, общо взето, [учителите] са сбирщина от идиоти и несретници. [...] ... поставай се да запомняш всичко, което обясняват. Мозъкът ти трябва да поема знанията като попивателна хартия. По-късно ще решиш какво ти е необходимо за живота и от какво да се освободиш. 

2. Дори случайните срещи имат връзка с кармата.

3. Щом избухне война, хората ги вземат войници. Дават им оръжие и ги пращат на фронта. Там трябва да убиват войници от вражеската страна. Колкото се може повече. Никой не го е грижа дали това ти харесва, или не. Просто трябва да го правиш. Иначе теб ще убият. 

4. Когато някой много упорито се стреми към нещо, не успява да го постигне. А когато непременно иска да избегне нещо, то обикновено го застига. 

5. Но не мога да понасям кухите хора. Не мога да ги търпя и когато ми се изправят пред очите, съм в състояние да изрека неща, за които после да съжалявам. 

6. По всяка вероятност то е плод на моето въображение, една илюзия, а колкото повече разсъждаваш за илюзиите, толкова повече те се множат и добиват отчетливи форми. И престават да бъдат илюзии. 

7. Всеки човек е привързан към родното си място. Това как мислиш, как чувстваш, винаги е свързано с релефа, с температурата, дори с посоката на вятъра. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар